Lokalt kjenner kanskje de fleste Hamar Media best gjennom deres lokalavis Hamar Arbeiderblad som er en av 3 aviser de drifter. I tillegg til avissalg lever de av å sikre sine kunder profilering gjennom merkevarebygging, rådgivning, mediekjøp og produksjon av reklamemateriell.
Vi kom i kontakt med Hamar Media på deres reise for å bli mer datadrevet. De har over en lengre periode lagt ned mye tid og ressurser for å bedre kunne bruke data som beslutningsstøtte. Det var god match fra første dag. Et tverrfaglig team ble satt sammen for å se på muligheter for å øke antall lesere og abonnementer.
Strøm er prosjekteier og er svært fornøyd med samarbeidet og utviklingen så langt. Arbeidsformen har vært smidig uten en omfattende bestillingsprosess med stor kickoff i andre enden. I stedet har verktøyet blitt til fortløpende, med justeringer underveis. Dette har gitt en mulighet til å teste underveis og kvalitetssikre i alle avdelinger. Organisasjonen rekker også å modnes til å ta i bruk et nytt verktøy når de blir involvert i utviklingen. På tre måneder har vi kommet langt og får bekreftet at ting vi har satt i gang går riktig vei. Det er veldig motiverende.
I første fase har Hamar Media og Headit fått samlet datakilder og gjort de tilgjengelig gjennom forskjellige Power BI-rapporter. Videre skal det ses på løsninger for å kunne optimalisere visning og innhold i artikler ved å bruke flere datakilder og prediktive analyser.
Tilgang på stadig flere data er det mange som har. Å få det omsatt i praktisk nytte er det som har hjulpet oss mest.